10 rad dla skutecznej oddziałowej

Bycie oddziałową, to z pewnością trudne zadanie. To przecież odpowiedzialność za funkcjonowanie całego oddziału.Trzeba dbać o to, by nie zabrakło niezbędnych leków, sprzętu i innych artykułów medycznych. Trzeba ułożyć sprawiedliwie grafik, a do tego dochodzi jeszcze cała masa biurokracji. Bycie szefem to jednak nie tylko praca w „papierach” - to przede wszystkim zarządzanie ludźmi – przywództwo, bycie liderem. 

Lider, to osoba z charyzmą, za którą idą tłumy, która motywuje innych do działania. Prowadzi ku pozytywnym zmianom, inspiruje i sprawia, że inni rosną w siłę i się rozwijają.

Każdy szef z definicji zarządza, jednak nie każdy sprawdza się jako przywódca. Na czym polega różnica?

Na czym powinno polegać przywództwo pielęgniarki oddziałowej?

Oddziałowa ma dość trudne zadanie – musi bowiem pogodzić interesy zarządu z interesami pracowników. Musi umieć wykrzesać z pracowników ich potencjał, tak by firma na tym zyskała, a pracownik jednocześnie czuł satysfakcję. Innymi słowy – musi umieć nakarmić wilka tak, aby on był syty, a owca cała i zadowolona. Do tego niezbędne są z całą pewnością umiejętności psychologiczne, komunikacyjne i negocjacyjne. Jak być oddziałową – liderem? Oto kilka podpowiedzi:

1. Doceniaj i naucz się chwalić - feedback, czyli informacja zwrotna na temat wykonywanych przez nas działań to istotny warunek rozwoju. Ludziom zwykle z łatwością przychodzi zauważać w innych błędy. Trudniej jest już z wyrażaniem uznania, pochwałą. Niektórzy uważają, że jak jest dobrze, to nie trzeba o tym mówić i zakładają, że brak krytyki oznacza zadowolenie. Jednak wcale tak nie jest – to dzięki pozytywnym opiniom na nasz temat wzrastamy i zdejmujemy z siebie wszystkie blokady, bo wzrasta nasza samoocena i pewność siebie. Ludzie, a zatem i pracownicy, potrzebują pozytywnych wzmocnień, które są dla nas tym, czym słońce dla kwiatów.

2. Konstruktywnie przekazuj krytykę - człowiek z natury nie jest idealny i zdarza się, że popełnia błędy. Bywa, że nie jest on nawet tego świadomy. Niekiedy zaś zdaje sobie sprawę z tego, że popełnił błąd, jednak zupełnie nie wie, jak go naprawić lub jak go uniknąć w przyszłości. Umiejętna, konstruktywna krytyka pozwoli mu dowiedzieć się, co wykonuje źle i jak może robić to lepiej. Krytyka nie zawsze jednak działa motywująco. Bywa, że krytykując, osiągamy skutek odwrotny do założonego, zwłaszcza gdy negatywna informacja zwrotna jest oparta o generalizowanie i uogólnianie lub gdy wypowiadana jest w sposób poniżający.

Pamiętaj – nigdy nie krytykuj osoby, lecz jej zachowanie, podając konkretny przykład zachowania, które było niewłaściwe. I nigdy nie rób tego w obecności osób trzecich!!!

3. Bądź bezpośrednim źródłem informacji - niech Twoi pracownicy będą zawsze dobrze i na bieżąco poinformowani – od Ciebie. Dlatego też, to Ty musisz być doskonale poinformowany o wszystkim, co się dzieje w firmie.

Niech pracownicy nie snują domysłów. Odpowiadaj szczerze na ich pytania, nie ukrywaj faktów, nie owijaj w bawełnę, nie manipuluj. Jeśli czegoś nie wiesz – dowiedz się.

4. Bądź empatyczny - naucz się słuchać podwładnych. Rozmawiaj z nimi o ich problemach. Zrozum ich punkt widzenia, „wejdź w ich buty.” Pomóż im zrealizować ich potrzeby. Bądź elastyczny. Twoi podwładni, oprócz pracy, mają też własne życie, dlatego możliwość zamian i próśb grafikowych jest dla nas tak bardzo ważna.

5. Jasno określaj wymagania – lider oprócz tego, że jest wyrozumiały, jest również wymagający. Swoje wymagania powinien przekazać pracownikom w jasny sposób. Pracownicy potrzebują wiedzieć, co mają robić, jak dokładnie mają to zrobić i po co mają to zrobić. Jeżeli nie powiesz im, czego dokładnie od nich oczekujesz, możliwe, że sami się nie domyślą – w końcu nie są jasnowidzami. Jeśli nie powiesz im „jak” – bardzo możliwe, ze wykonają to źle, a jeśli nie powiesz im „po co” – nie będą chcieli tego wykonać, bo nie będą mieli motywacji.

6. Sprawuj kontrolę - lider musi umieć panować nad sytuacją, bo inaczej powstanie chaos. Cała sztuka sprawowania kontroli polega jednak na tym, aby pracownicy nie odbierali jej jako presji. Często kierownicy mylą kontrolę z krytyką. Krytyka to negatywna informacja zwrotna, natomiast kontrola to bycie zorientowanym, w tym co dzieje się wokół.

Sprawowanie kontroli nie tylko tyczy się pracowników. To również kontrola planów dyrekcji i weryfikowanie, czy to, co się dzieje jest zgodne z prawem, etyką, oczekiwaniami, potrzebami, normami. Przykład? Szpital chce poszerzyć zakres obowiązków pielęgniarek na danym oddziale. Czy pielęgniarki mają niezbędne kwalifikacje do wykonywania tych czynności?

7. Bądź ekspertem, autorytetem - niech Twoim pracownicy mają Cię za wzór godny naśladowania. Jednak nie wywyższaj się przy tym. Jeśli pracownicy mają jakiekolwiek wątpliwości, niech nie boją Ciebie zapytać i prosić o pomoc. Nawet po kilka razy. Bądź skarbnicą wiedzy i dziel się nią. Bądź mentorem.

8. Bądź „równy” - nie wywyższaj się ze swoją władzą, nie bądź niedostępny. Wprowadzaj swobodną, pogodną atmosferę. Niech podwładni lubią z Tobą przebywać. Jeśli się przy Tobie stresują – włączają im się blokady nie do pokonania, a to nie sprzyja poprawnemu wykonywaniu zadań. Pokaż, że Ty też nie jesteś doskonały, naucz się zarówno dziękować, jak i przepraszać.

9. Bądź odważny – nie zastraszaj, lecz wspieraj - pojedyncze nocne dyżury, niska płaca, wzrost obowiązków bez wzrostu wynagrodzenia, redukcja pensji – nie przechodź obok takich zdarzeń obojętnie, bo one działają bardzo demotywująco na Twój personel. Wypalają. Wysłuchaj więc swoich podwładnych. Nie zawsze interes firmy idzie w parze z interesem pracowników. Dlatego, jeśli wystąpi konflikt, nie udawaj, ze go nie ma, ale staraj się go rozwiązać – negocjuj. Negocjacje nieraz wskazują drzwi do nowych rozwiązań – wypracowują konsensus korzystny dla obu stron. Fakt, nieraz trzeba iść na ustępstwo – zadbaj jednak, by było ono obustronne.

10. Pomóż pracownikom się realizować - każdy z nas ma jakiś talent, jakieś atuty. Pomóż pracownikom je odkryć i wykorzystać. Rozmawiaj z nimi na temat ich aspiracji zawodowych. Twórzcie wspólnie ścieżki kariery zgodne z zainteresowaniami pracowników.

Pamiętaj, że jesteś liderem – to w głównej mierze od Ciebie zależy, czy będziesz miał zmotywowanych, ambitnych, zadowolonych pracowników czy sfrustrowanych, znudzonych i wypalonych. Jeśli zespół będzie zadowolony, Ty też będziesz.

BIBLIOGRAFIA:

1. Russel E. Palmer: Przywództwo doskonałe, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2010.

2. Michael Ward: 50 najważniejszych problemów zarządzania, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1997.

Część artykułu ukazała się również w numerze 3/2013 „Magazynu Pielęgniarki i Położnej”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>